Nie bój się tłuszczów w diecie i pielęgnacji

Suchość skóry może być nabyta lub pojawić się z wiekiem, kiedy gruczoły łojowe zaczynają produkować mniej łoju. Kiedy mamy niedobory naturalnych lipidów na powierzchni skóry, naskórek przestaje być szczelny i przepuszcza zbyt dużo wody na zewnątrz. To powoduje, że skóra robi się szorstka, szara, nadwrażliwa i zaczerwieniona, mało elastyczna, cienka,może też się łuszczyć.

W niwelowaniu tego problemu sprawdzi się pielęgnacja naturalnymi olejami. Moja definicja naturalnego oleju to olej pochodzący z roślin uprawianych według standardów upraw organicznych, tłoczony metodą na zimno, nie rafinowany, bez dodatków typu zapach, alkohol itp. Warto jest też mieć świadomość, że oleje zawierają kwasy tłuszczowe, które powodują różnice w ich właściwościach chemicznych. Mamy oleje zawierające kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone. Do pierwszych zaliczamy miedzy innymi olej kokosowy, bawełniany, palmowy, do drugich na przykład oliwę z oliwek, migdałowy czy z  awokado. Zdecydowanie do codziennej pielęgnacji i odbudowy płaszcza wodno – lipidowego lepsze będą te z drugiej grupy, ponieważ są lżejsze i lepsze dla skóry. Natomiast surowy olej kokosowy dobrze sprawdzi się do demakijażu.

Każdy z olejów ma swoje właściwości, bo oprócz NNKT zawierają witaminy, mikroelementy, antyoksydanty. Dobierając odpowiedni olej dla siebie, warto przyjrzeć się ich indywidualnym właściwościom.  

 

  • Olej z awokado zawiera w swoim składzie między innymi kwas olejowy, glicerydy kwasu linolowego oraz innych kwasów tłuszczowych ( palmitooleinowy, palmitynowy, stearynowy). Dzięki temu doskonale sprawdza się przy procesie regulacji wodno – lipidowej skóry, wypełnia i uszczelnia miejsca, w których naturalna bariera skóry została zniszczona. Zawarte w oleju witamina E i karoten wzmacniają barierę tłuszczową błon komórkowych. Olej doskonale sprawdza się w pielęgnacji skóry suchej i dojrzałej, silnie ją regeneruje – uszczelnia naskórek poprawiając nawilżenie, zmiękcza, poprawia gęstość. Szybko się wchłania, nie pozostawia uczucia lepkości. Dobrze nadaje się też do pielęgnacji ciała.
 
  • Olej jojoba swoją budową chemiczną przypomina sebum, wydzielane przez naszą skórę. Dlatego bardzo dobrze sprawdza się w równoważeniu jej naturalnej bariery ochronnej.  Właściwości oleju będą odpowiednie zarówno w pielęgnacji skóry suchej jak i tłustej, która często ma zaburzoną naturalna barierę wodno – lipidową na skutek niewłaściwej pielęgnacji. Olej jest również źródłem witamin E i A oraz fitosteroli, które wpływają na jędrność i elastyczność skóry.  Szybko się wchłania, nie pozostawia lepkiej skóry.
 
  • Olej z pestek moreli zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminę A. Działa na skórę łagodząco, nawilżająco, odżywczo i regenerująco. Polecany jest do każdego rodzaju skóry.
 
  • Olej z pestek winogron zawiera NNKT( palmitynowy, oleinowy, linolowy), witaminy A, E, K i D. Nawilża i wzmacnia skórę, spowalnia proces starzenia, chroni przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi. Dzięki witaminie K łagodzi zaczerwienienia i jest polecany dla skór naczynkowych ze skłonnością do stanów zapalnych. Polecany jest również dla skór mieszanych, tłustych ze skłonnością do trądziku, szybko się wchłania i nie zatyka porów.
 
  • Olej konopny zawiera NNKT w idealnej proporcji 3:1, czyli stosunek omega-6 do omega-3 jest optymalny do prawidłowego metabolizmu lipidów w organizmie człowieka. Jest również źródłemmprzeciwutleniaczy, protein, aminokwasów, minerałów oraz witamin z grupy B. Zawiera wiele cennych substancji biologicznie czynnych o właściwościach regenerujących, przeciwzapalnych, antyoksydacyjnych, antyseptycznych oraz fotoprotekcyjnych. Wpływa korzystnie na strukturę i wygląd skóry. Uznany jest za jeden z najlepszych olejów nawilżających oraz tzw. „olejów suchych” ze względu na szybkość wchłaniania oraz brak pozostawienia na powierzchni skóry tłustego filmu.

Wszystkie wyżej wymienione oleje znajdziesz w składzie olejku Less.

 

Warto zadbać też o odpowiednią ilość tłuszczów w diecie. - Źródłem tzw. dobrych tłuszczów, które odpowiadają za nasze zdrowie, prawidłowe funkcjonowanie organizmu i dobry wygląd skóry jest m.in. awokado, bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które redukują stan zapalny oraz zwiększają wchłanianie składników odżywczych rozpuszczalnych w tłuszczach. Zawiera też  witaminy: K, C,  E, witaminy z grupy B, błonnik pokarmowy. potasu i magnez Niezbędne nienasycone kwasy omega-3, antyoksydanty oraz makro- i mikroelementy znajdziemy też w orzechach włoskich, migdałach, nasionach chia i rybach z zimnych mórz, najlepiej małych, które nie gromadzą rtęci i innych toksycznych metali. Dobrym wyborem będą śledzie, sardynki, sardele, makrele, anchois, dziki łosoś.

Z kolei masło klarowane, zwane też masłem ghee, zawiera witaminy A i E oraz kwas masłowy – krótkołańcuchowy kwas tłuszczowy zmniejszający stan zapalny, poprawiający trawienie oraz będący pożywieniem dla dobrych bakterii przewodu pokarmowego.  Natomiast olej kokosowy to cenne źródło kwasu laurynowego o naturalnych właściwościach antywirusowych, przeciwbakteryjnych i przeciwgrzybicznych. Kwasy tłuszczowe zawarte w oleju kokosowym poprawiają ciśnienie tętnicze, zapobiegają zawałowi i udarom. Warto też wzbogacić swoje menu o oliwę z oliwek. Ten główny składnik diety śródziemnomorskiej zawiera jednonienasycone kwasy tłuszczowe, przeciwutleniacze i substancje przeciwzapalne. Dodając ją do sałat i makaronów zmniejszamy ryzyko chorób układu krwionośnego, spowalniamy procesy starzenia skóry i zapobiegamy nowotworom. Pamiętajmy, aby nie gotować i nie smażyć na oliwie z oliwek, ponieważ utlenia się ona bardzo szybko w wysokich temperaturach tracąc swoje korzyści prozdrowotne - radzi mgr inż. Kinga Grela, Specjalista Żywienia Człowieka